måndag 9 april 2007

Bikarbonatbröd med turkisk yoghurt

Väl hemkommen från jobbet igår tog jag tag i brödbaket. Hade turkisk yoghurt som var på väg ut i datum, det var ju tvunget att tas om hand om! Men eftersom jag inte hade ork att knåda och "baka på riktigt" tänkte jag att jag skulle testa med bikarbonatsbröd. Jag inspirerades av ett recept jag hittade i Bonniers kokbok, påminde om scones i smaken. Väldigt lent och fint i inkråmet, eller vad man ska kalla det. Nu ligger limpan uppskivad i en påse i frysen.


Recept:
2 tsk bikarbonat
3 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl (ekologiskt)
3 dl havregryn (ekologiskt)
1 tsk salt
ca 1/2 dl rårörssocker (ekologiskt! :))
ca 4 dl turkisk yoghurt

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt yoghurten och rör ihop det till en deg. Jag tog upp den och knådade ihop den snabbt, var lite svårt att röra ihop den eftersom den turkiska ypghurten är ganska tjock. Lägg degen i en avlång bakform och grädda den i 200 grader i 45-60 min.

Jag tror ni fattar, man ska använda så mycket ekologiska produkter som möjligt! Jag anser att det inte blir så mycket dyrare (laga matlåda minst en gång i veckan, istället för att äta lunch ute, och du har sparat in de extra kronorna gott och väl!)

Inga kommentarer:

Medlem i Matbloggarna